Najnowsze komentarze
Motolupa, czy m鏬豚y do mnie napi...
Alonzo1111 do zdj璚ia: -
test
test
Dzieki chlopaki, s逝szne uwagi. Po...
Siemka Je瞠li zacisk przy przedni...
Wi璚ej komentarzy
Ulubieni blogerzy
Moje miejsca
<brak wpis闚>
Moje linki

13.11.2020 11:35

Ob造 na zimno

Ani jednej linki, ani innego podejrzanego elementu. 畝dnych, chi雟kich 郵adów. Wszystko z Japonii. Ani kawa趾a innej typowej, mechanicznej „podpuchy”: 瞠 niby zacisk od BMW, a po drugiej niewidocznej stronie odlewu jak byk widoczne wyra幡e wyt這czenie Tokico – tak, jak to ukrywa K1300R. 畝dnych jakich tam Magneti Marelli, M Performance, czy Bosch. Nawet zbiornik gazu tylnego amortyzatora to wy陰cznie Suzuki.

 

Dlatego po trzydziestu latach w pa寮zierniku wci捫 odpala. Najpierw rozrusznik popycha t這ki na sucho, bez oliwy, bez benzyny. Kr璚i s豉bo, jakby na ma造m pr康zie, ale pierwszy Ob造 te tak mia, wi璚 tak ma by. Gdy pompa poda olej, mechanika ucichnie, czerwona lampka z貫go zga郾ie zanim jeszcze maszyna zaskoczy. Z kolei obracaj帷 wa貫m, t這ki wytwarzaj podci郾ienie, które to z kolei za po鈔ednictwem przewodu pod陰czonego do kró熯a ga幡ika nr 4, otwiera membranowy zawór w kraniku paliwa, o dwóch wyprowadzeniach dla obu par ga幡ików.

 

Nie w這篡sz tam r瘯i, ani palca bo nie ma miejsca. Mo瞠sz jedynie wysun望 ssanie z boku i przytrzyma przycisk rozrusznika. Dopóki podci郾ienie nie poci庵nie paliwa z krainy wiecznej ciasnoty, gdzie ka盥y przewód, z陰czka, czy nakr皻ka musi znale潭 si w 軼i郵e okre郵onym po這瞠niu, nic nie zadzia豉. Na zupe軟y przypadek te nie ma tam wolnej przestrzeni. Wszystko podporz康kowane funkcji, niczego nie uda si te zobaczy, dopóki nie odkr璚isz i nie uniesiesz wielkiego baku. Dlatego trzeba z這篡 to wszystko raz w roku, a dobrze. Nie uwzgl璠nia貫m wszystkich tych zmiennych od razu. Dlatego trzy lata temu sta貫m si bezmy郵nym wandalem i niechc帷y od豉ma貫m przez nacisk na ram przy demonta簑 to, co mi przeszkadza這 – plastikowe pokr皻這 kranika. Warte miliony. Od wtedy nie mam mo磧iwo軼i przestawiania zaworu pomi璠zy przelewem, pe軟ym otwarciem, a rezerw. Nie szkodzi, do tej pory nie potrzebowali鄉y tego. Kiedy kupimy.

 

Prosto, Ob造 powinien sta prosto, 瞠by podczas pierwszego odpalania dawka paliwa dotar豉 w miar po równo i co wa積e szybko do wszystkich czterech cylindrów. I tak za豉pie najpierw tylko jeden. Zaraz potem reszta, ale ten sposób odpalony d逝go kr璚i si powoli, na zaledwie 1500 obr./min. Mimo wysuni皻ego w pe軟ym zakresie uk豉du zimnego rozruchu silnik jakby sam od siebie, powoli i stopniowo nabiera pr璠ko軼i. Jakby w trosce o swe trzewia robi to tak, 瞠by nic si na zimno nie urwa這.

 

Zdarza這 mu si zakopci na niebiesko, na pocz徠ku parkowania w Jamie. Teraz i od jakich dwóch lat tego ju nie ma, u這篡 si. Oleju na razie nie bierze. Zapach z wydechu to typowy sk豉d spalin benzynowego silnika w najczystszej formie – bez katalizatorów i troskliwych komputerów. Taka odrobina zbyt bogatej, rozruchowej mieszanki to co, co otwiera te wszystkie zamkni皻e na g逝cho klapki w g這wie, kiedy nie je寮zimy. Gdy jeste鄉y u酥ieni. Przypomina o tych wszystkich dniach w豉snej chwa造 na motocyklu. Kiedy 鈍ieci這 s這鎍e, asfalt wirowa, a maszyna przecina豉 gor帷e powietrze i przestrze na pó. Gdy silnik wydawa z siebie jedyny, s逝szny skowyt czterech w rz璠zie na dziesi璚iu tysi帷ach. Dlatego na dziesi璚iu, bo wtedy Ob造 pracuje inaczej. Ostrzej. Jak on.

W豉郾ie nabiera temperatury, gdy wskazówka wchodzi na cztery tysi帷e. To znak, 瞠 mo積a zasun望 ssanie o po這w. Obroty spadaj do 2000. Na pok豉dzie spokój, silnik idzie na tyle równo, 瞠 uk豉d zimnego rozruchu mo積a ju zamkn望 ca趾owicie, nigdy nie ga郾ie. Ale jeszcze nie. Niech sobie tak idzie, zanim wrzuc pierwszy bieg.

 

Gdy maszyna jest zimna, wydaje si sztywna i tak samo dr皻wo si prowadzi. Niby wszystko robi tak, jak zwykle, silnik pracuje równiutko, ale to nie jest to samo. Wra瞠nie nadwagi, s豉bych hamulców i braku mocy pozostanie na jaki czas dominuj帷e. Tak b璠zie do pierwszej d逝窺zej prostej. Gdy zrobi si wi璚ej miejsca na drodze, wskazówka uniesie si wy瞠j, a silnik odpowie budowaniem mocy i znów b璠zie jak dawniej. Wylot przepalonego wydechu nie wydzieli prawie 瘸dnego zapachu. Kurtka nigdy nie pachnie starymi ga幡ikami.

 

Gdy Ob造 sunie bocznymi drogami, nie jest istotne to, dok康 zmierza i po co. Ani to, czy ma jecha szybko, czy wolniej. Te wszystkie zapytania mog pozostawa bez odpowiedzi cho熲y dlatego, 瞠 wszystko inne trzeba bez przerwy uzasadnia.

 

Na pewno rytua przej軼ia, gdy nierozgrzany motocykl staje si znów gor帷y. Gdy ci篹ki przód z silnikiem w ramie, oparty na twardej i zimnej oponie stanie si znów lekki... To elementy zjawiska, do którego d捫ymy. Na pewno sam d德i瘯 silnika, który dociera do mózgu w prostym, niczym nie zabudowanym przekazie móg豚y by celem samym w sobie. Ale wtedy wystarczy豚y przecie dobry kabriolet.

 

Czy mo瞠 to dlatego jedziemy, 瞠 szum przecinanego powietrza wywo逝je jaki stan oczyszczenia duszy, stan jej wyzwolenia? To wszystko jest jakim zjawiskiem, z którego mo積a zrezygnowa. Które niesie niepotrzebne ryzyko. Które czasem sk豉da ofiar. Ludzie zabierani z Ob造m na innych motocyklach, bez przerwy gadaj. Cz瘰to nie dostrzegaj sedna. Próbuj, ale nie widz. A tego nie trzeba omawia. Wystarczy by. Na daliby rady o tym tutaj przeczyta.

 

Bo nie ma sensu tego uzasadnia. Kto nie musi niech nie je寮zi, jak mawia w swej ksi捫ce Marcin O.

 

Gdy Ob造 pochyla si z lekka na zakr皻ach, raz w lewo i dwa razy w prawo, lub odwrotnie, cieszy poczucie mocy, samodzielnie dozowanej energii, któr wyzwalaj jego dwa ko豉. Przecinaj帷 nie wiadomo ju który raz z kolei t sam przestrze znajomego lasu, wci捫 nie mo積a dozna nudy. Ka盥a, ale to ka盥a bez wyj徠ku nawet krótka podró jest inna dla Ob貫go. To, jak zosta rozplanowany kokpit, wypuk貫 klosze zegarów, aby nie o郵epia造 odbiciem blasku s這鎍a, czy g豉dki ci庵 silnika z nut wibracji w tle, ma sprawia, 瞠 ta jazda nigdy si nie znudzi.

 

Fajnie jest przytrzyma go na hamulcu przed zakr皻em. Fajnie jest zej嗆 o dwa biegi w dó i otworzy mu do dziesi璚iu tysi璚y na prostej pod gór. Fajnie jest nie zrobi nic i po prostu trzyma za clip-ony ca貫 to wy軼igowe dziedzictwo.

 

Gdy bywa mi trudniej, otwieram zdj璚ia starych, weso造ch GSXR z lat 80 i 90-tych. Ich starzy je寮嬈y s zazwyczaj usmiechni璚i, cz瘰to siwi, albo 造si, z du篡mi brzuchami. Ich motocykle suzuki bez jednej chi雟kiej linki s z nimi od lat, bywa, 瞠 od pocz徠ku. Zdj璚ia s pogodne, przydomowe, wr璚z rodzinne. Czasem kto z nich w niewyra幡ym kadrze pali gum za m這du. Kto inny bierze udzia w wy軼igach z epoki. Bohaterowie.

 

Z Ob造m jestem ma陰 tego cz窷ci. Tak jak tamci faceci b璠ziemy trzyma za jego clip-ony dopóki tak si da.

 

Ob造 dolecia do ostatniego przed tankowaniem skrzy穎wania. Powoli go wy陰czam, powoli go ogl康am, powoli otwieram wlew do baku. Tankuj z namaszczeniem. Ciesz si, gdy wlewam du穎, pod sam korek. Wysz這 sze嗆 litrów z ma造m hakiem na sto kilometrów. Wiem, 瞠 pó幡iej b璠zie troch trudniej na drodze, bo ci篹ar maszyny zatankowanej do pe軟a, namacalnie wzro郾ie. Obcy ludzie zagaduj czasem. W鈔ód nich s te ci, którzy maj w podobnym wieku na przyk豉d kawasaki. Pytaj o porad, co powinni zrobi gdy ich sprz皻 z jakiego powodu nie bangla, albo za du穎 pali. Czuj, 瞠 mog wiedzie i pomóc.

 

Ale nie wiem. Ob造 鈍iruje tylko w niewielkim zakresie, czyli tylko na tyle, na ile umiem temu zaradzi. On wie, 瞠 nigdy nie chcia豚ym go oddawa 瘸dnemu mechanikowi, ani nikomu. Dlatego, gdy go czasem przyciskam do limitu, pozwalam mu d逝go odpoczywa. Potem mi瘯ko go prowadz, bez presji. Do nast瘼nego razu.

 

Podjecha Hornet. Zaparkowa po drugiej stronie parkingu. Czuj, 瞠 chcia豚y podej嗆 i popatrze. Nie zd捫y. Ob造 odpala silnik na basowym Laserze. Jest ma造m i niskim motocyklem. Wygl康a niepozornie. Tylko udaje, 瞠 jest powolny. 疾 zawsze chodzi nisko na wolnych obrotach, gdy wk豉dam r瘯awice. Odjedzie te spokojnie, ale za skrzy穎waniem otworzy szerzej tak, 瞠 zniknie nagle. Ale 瞠by d逝go jeszcze by這 go s造cha. 疾by odpowiedzia這 mu echo na pustej po jego odje寮zie drodze i stacji benzynowej.

 

Takich motocykli ju nie produkuj.

Komentarze : 1
2020-11-22 22:14:10 alonzo

Motolupa, czy m鏬豚y do mnie napisa maila: tomek@scigacz.pl lub na Facebooku - https://www.facebook.com/ototomasz - mam do Ciebie pro軸 odno郾ie riderbloga

  • Dodaj komentarz