Najnowsze komentarze
A nie by貫m, a zerkn.
Cervenohorskie dwa razy tylko by貫...
Tak jest Panowie. Przerost formy a...
Pikespeak do: ZH2
Uzyskanie 200 km z turbospr篹ark ...
Adam1970...Fajnie, 瞠 masz ma貫go ...
Wi璚ej komentarzy
Ulubieni blogerzy
Moje miejsca
<brak wpis闚>
Moje linki

01.12.2020 22:20

Ob造 pierwszy o zaraniu

Zapraszam na stron, bo prawie nikt tam nie zagl康a: motolupa.blogspot.com :) To w豉郾ie tam znajdziecie wszystkie tak stare, jak ten poni瞠j tekst, a wkr鏒ce by mo瞠 i nowe materia造. Dobrze byliby widziani nie tylko najwytrwalsi Odbiorcy. Spr鏏uj podrzuca kr鏒sze ni ten poni瞠j materia造.

 

Kiedy ju opad貫m na ziemi po tygodniu lewitacji w siodle testowej Aprilii RSV1000 w 2006 roku, znalaz貫m si wreszcie w namiastce rzeczywisto軼i. Prze篡貫m pierwszy dzie w pracy po jednodniowym wolnym, gdzie nikt nie czeka na mój powrót z kwiatami. Na mojej drodze codzienno軼i mog貫m znów zobaczy tylko kurz i te same awarie maszyn, które nie uleg造 naprawie podczas mojej nieobecno軼i. Oraz jeszcze wi瘯sze nerwy i pretensje.

Dom po pracy by azylem, w którym ju po oddaniu RSV i burzliwej pracy czeka na mnie w smutnej ciszy mój motocykl. Nie odkrywa貫m go spod syfu typowego dla miejsc i urz康ze niesprz徠anych od ponad tygodnia - od kiedy odebra貫m Aprili. Sta tak prawie ca趾iem na dworze, jakby tylko odrobin pod wiat, przykryty jak捷 star szmat. Sta i marnia, podczas, gdy ona tu obok niego l郾i豉 i kusi豉. Przez to, 瞠 nie mog豉 schowa si w salonie motocyklowym parkuj帷 przez tydzie u mnie, z nieba nie spad豉 kropla deszczu. Porywa豉 samym wygl康em. Nawet d逝go po tym, gdy zostawi貫m j w Krakowie. W mojej g這wie wci捫 trwa豉 wielka fiesta odkrywaj帷a nowe doznania u sterów „w這szczyzny” z dwucylindrowym silnikiem Rotaxa. Syndrom magicznych dni testowych.  

Potem nast徙i這 wyparcie. 畝dnych innych motocykli. Tylko Aprilia.
Poszed貫m do niego wieczorem, ale dopiero kilka dni pó幡iej. Przepa嗆, jaka dzieli豉 mój stary, um璚zony sprz皻 od najnowszych technologii pog喚bia豉 niewielk, ale jednak frustracj. Ju na sam my郵 o ró積icy w impulsywno軼i dzia豉nia klamki hamulca przedniego pomi璠zy obydwoma motocyklami budzi豉 we mnie niech耩 do jej u篡wania.
A te zegary? Mój pr璠ko軼iomierz od豉ma wskazówk w takim miejscu, 瞠 zosta tylko ten fragment, którym przyklejona jest ona do o鄂i. Wówczas chcia貫m wierzy, 瞠 to od ci庵貫go zapieprzania, ale nie. To przemijanie i staro嗆. Wielko嗆 bycia niegrzecznym lub g逝pim wskazywana by豉 tylko z dok豉dno軼i „mniej – wi璚ej”. Mój widelec nie dzia豉. To znaczy chyba co tam robi, ale na pewno zdycha, bo dopiero na Aprilii pokona貫m strach przed wyrwami na drodze. I to przy okazji odkrycia, 瞠 do pewnego stopnia jazda na „軼igu” po polskich dziurach wcale nie musi by karko這mna, mo瞠 sta si nawet nieco komfortowa? Bo nic nie dobija, nic nie trzepie. No i 瞠 豉two jest je wszystkie omija, gdy sprz皻 reaguje. Precyzyjnie i natychmiast. Bez opó幡ienia, jak w prze豉dowanym autobusie. No i ten tylny amor. Wyla si na mnie.
Mój wybebeszony t逝mik z ur積i皻ym drugim z pary wydechem robi tak „wioch” na drodze, 瞠 czasami wstyd by這 si po prostu kr璚i na tym motocyklu po mie軼ie i po wiosce. Chrapliwy grzmot przyt豉cza moje jestestwo do tego stopnia, 瞠 nie鈍iadomie pochyla貫m si jeszcze bardziej pod ci篹arem armii decybeli dr璚z帷ej mózg w ka盥ej sekundzie. I ten pseudo tuning. Te pstrokate kolory i p瘯aj帷a szpachla, które zast徙i造 poranion podczas wypadków fabrycznie zdobion pow這k w jedynie s逝sznych bia這-niebieskich barwach i napisach. Przepocony olejem na razie w jednym miejscu silnik teraz jeszcze bardziej uzupe軟ia obraz wielkiej smuty. Stary gsx750r z 1989,roku, czyli pierwszy Ob造 nie mia ju szans. Nie dawa rady.
I nie chodzi這 tylko o jego 造se, spalone, czy podziurawione sto razy wcze郾iej przez wiejskie festyny opony. 安iat je寮zi od dawna na czym zupe軟ie innym, co wspólne z dziedzictwem zosta這 tylko z nazwy. Zapomniano ju o dniach wy軼igowej chwa造 sportowych „olejaków”. O duchu konkurencji, w jakim wygrywa造 wszystko wyposa穎ne w te silniki motocykle. Z czasem motocyklowy rynek wsadzi je do ram tanich, popularnych i trwa造ch motocykli o wielkim spadku warto軼i. Potem po ponad dwudziestu latach walki na drogach i torach 鈍iata zabi造 je ostatecznie nowe normy emisji spalin. Wiedzia貫m o tym ju wtedy, gdy go kupowa貫m, lecz dla mnie nie by這 瘸dnej alternatywy. Ten model wci捫 by najwa積iejszy i wyda貫m na niego wszystkie pieni康ze. Te moje i te po篡czone.
Na pewno powodów takiego wyboru by這 wi璚ej. Jako motocyklowy bohater katalogów i plakatów z pokoju dzieci雟twa, spotkany po latach oko w oko, gdy wreszcie „poda” mi swój rollgaz i klamk sprz璕豉, nie zawiód moich oczekiwa wcale. Oderwa mnie od stania w miejscu przez 獞ier wieku. Czyli przez ca貫 moje dotychczasowe 篡cie. Nied逝go potem znalaz mi 穎n. I jeszcze bardziej mnie przera瘸.  
Pod przykryciem dostrzeg貫m b造sk polerowanej odr璚znie ramy, która nie dodawa豉 mocy, ale imponowa豉 mi jako amatorowi aluminium. Swym wygl康em, magi materii. RSV1000 te by豉 w tym miejscu polerowana, ale fabrycznie i z uwzgl璠nieniem finezji kszta速u ramy. Mia貫m z貫, nieodpowiednio zamocowane lusterka oraz tak porysowan, 瞠 a matow i jeszcze gorzej przykr璚on na dwóch 鈔ubach szyb. Nie wiedzia貫m czasami gdzie mam czym takim je寮zi, dlaczego i po co. Gubi貫m w徠ek. Maszyna by豉 szkaradna i piekielna. Tak naprawd nie wiedzia貫m czy mog jej zaufa. Mru篡貫m oczy, 瞠by wszystkiego tego nie widzie i podnosi貫m koc chroni帷y j przed 鈍iatem jeszcze wy瞠j. No i entuzjazm do 瞠lastwa powoli wraca.
Wypycha貫m go zawsze przed drewnian wiat do 鈍iat豉. Serce wali這 jak w軼iek貫, gdy na pocz徠ku ba貫m si przekr璚i kluczyk w zamku stacyjki. Kiedy to wreszcie robi貫m, mia貫m wra瞠nie, 瞠 okolica, domy i p這ty, ca造 鈍iat patrzy na mnie jak przy po瞠gnaniu. Dziwne, abstrakcyjne wra瞠nie, 瞠 wszystko cich這 z przera瞠nia. Tak jak ja. Cho zazwyczaj w pobli簑 nie by這 nikogo. Bo nikogo nie obchodzi這, 瞠 jaki kole wytoczy „軼igacza”. To normalne, to dawca.
Wraca貫m spojrzeniem do lampek kontrolnych. 安ieci造 zawsze dwie – dobra i z豉. Zielona i czerwona. Neutralny bieg i ostrze瞠nie o zbyt ma造m ci郾ieniu oleju. I nic wi璚ej. Po co 鈍ieci po oczach jak捷 jeszcze pomara鎍z ostrzegawcz? Co za g逝pota. Od tego jest 貫b pilota i czujnik odcinaj帷y zap這n w razie wrzucenia biegu przy nie schowanej stopce. Waga skupienia powinna le瞠 gdzie indziej. Wyci庵a貫m grzybek ssania z ci璕貫m przys豉niaj帷ym przepustnice powietrza wprost do zimnych i g這dnych gardzieli sling shotów. Wtedy pozostawa這 mi ju tylko jedno. Z mieszanymi uczuciami naciska貫m klawisz rozrusznika.
By貫m tego pewny: cztery cylindry tamtego motocykla zawsze odpowiada造 natychmiast, o ile nie by to pierwszy rozruch po zimie. Zaczyna造 odgrywa swój szale鎍zy, ale miarowy pomruk na niskich obrotach niczym ostrzegawcz zapowied tego, co nast徙i ju za chwil.
Z豉 lampka gas豉, film olejowy rusza, tryby wraz z rosn帷ym ciep貫m przechodzi造 do grzechotania przy fabrycznie lu幡ym pasowaniu. To na wypadek cyklicznego wytrzymywania ekstremalnie wysokich temperatur olejowego ch這dziwa. I rozszerzaj帷ych si przez to ponad miar i wspó逍racuj帷ych ze sob metalowych elementów. Wtryskiwacze olejowe op逝kiwa造 jeszcze nie rozgrzane denka krótko skokowych t這ków, a pierwsza od rozruchu ciep豉 aura lawy ogarnia豉 wielk jak na rozmiary ca這軼i motocykla, olejow ch這dnic. Kto wspomina, 瞠 im lepszy olej w „olejaku”, tym bardziej spontaniczna i wyostrzona na rollgaz jest reakcja tego silnika. 疾 tak wydajny zespó pompuj帷y ma si wtedy jeszcze lepiej i chce wi璚ej. Musz dzi przyzna, 瞠 po „pow帷haniu” kilku motocykli z silnikami tego typu i wielu wymianach oleju co w tym jest. Ale ju chyba do legend mo積a zaliczy inne historie mówi帷e o patencie na zmienn wydajno嗆 smarowania podczas ró積ych obrotów. Po to, 瞠by przy wysokich dorzuca do pracy jeszcze kilka mechanicznych koni. Cokolwiek to by這, brzmia這 nie幢e w kontek軼ie nadchodz帷ej burzy, której epicentrum by這 tu przed moimi kolanami. Gdy maszyna naoliwi豉 si do syta, jej gotowo嗆 do akcji podkre郵a豉 wskazówka obrotomierza 鄉ia這 ruszaj帷 w ko鎍u z miejsca, czyli z punktu wyj軼ia. Ale nie jak wsz璠zie - od zera, lecz dopiero od trzech tysi璚y obrotów na minut. Warto軼i poni瞠j dla tej maszyny by造 tak nieistotne, 瞠 niewidoczne. Nawet nie umieszczono ich na skali obrotów. Gdy rusza貫m, okazywa這 si, 瞠 kto jednak 篡 za jednym z p這tów. To s御iad. Poruszony ha豉sem silnika zazwyczaj odwa篡 si machn望 do mnie na pozdrowienie. Nie móg wtedy s造sze telewizora, wi璚 niekiedy przez chwil patrzy na mnie. Kiedy mia Junaka. Min窸o sporo czasu. Ale wci捫 dobrze wiedzia, jak boli. Trzyma si z daleka. Za p這tem. Widzi wyci庵ni皻 nienaturalnie, uwieszon na clip-onach sylwetk wariata wzd逝 dzikiej bestii z podwójnym szk貫m reflektorów, z których 鈍ieci tylko jeden. Rozumie dlaczego tak i po co to wszystko. Inny wymiar dla nienormalnych ludzi? Wie, 瞠 mo瞠 kiedy mi przejdzie. Jak jemu.

Jazda by豉 inn bajk, któr powinien prze篡 ka盥y, nawet oboj皻ny i niewierny. 疾by zobaczy i uwierzy. Gdy ga幡iki równie w ko鎍u osi庵a造 temperatur robocz, co pó幡iej po latach w moim Bandicie 1200S poprawiono, pod陰czaj帷 elektryczne podgrzewanie, silnik przestawa rwa wreszcie ci庵 jak cherlawy fiat 126p, dla którego benzyna by豉 za zimna. Mo瞠 to i dobrze, 瞠 nie by ostry od razu, bo nie pozwala na pe軟e ognie, dopóki nie by na to mechanicznie gotowy. Cierpliwo嗆 kierowcy wynagradza potem z nawi您k, gdy obfity przyp造w mocy pozwala na doganianie kolesi na prostych, którzy o wiele lepiej je寮zili ode mnie zawsze, a szczególnie na zakr皻ach. Robi to b造skawicznie i w dowolnym tempie, sprawnie lecz帷 kompleksy z powodu z貫go szefa, braku kasy i wyposa瞠nia oraz nieumiej皻nej jazdy. Potem jak mieli鄉y dobry dzie, "robi" tych na szybszych i nowszych motocyklach, a raz na jaki czas nawet jakiego drogowego macho na Akrapie. Wymiana opony na nowsz, niestety wci捫 u篡wan, lecz o bardziej okr庵造m przekroju odkry豉 rado嗆 z jazdy na jako tako pokonywanych zakr皻ach. Na prawych 逝kach prawy t逝mik oddawa mi huk przelotu z tak spot璕owan si陰, 瞠 fala d德i瘯u odbijanego od asfaltu prawie k豉d豉 traw na poboczu. Silnik kr璚i si do 13 000 obrotów lub ich okolicy.
Prawdopodobnie, bo ani razu nie uda這 mi si spojrze na obrotomierz w momencie odbijania si silnika od odci璚ia. Kiedy na krótkim zlotowym pasie poniemieckiego lotniska w mojej okolicy, inne motocykle o tej samej pojemno軼i i charakterze przebija造 si przez trzy lub cztery biegi rozp璠zaj帷 si na pe軟ych kot豉ch na tym kilkusetmetrowym dystansie. Dla porównania mojej siedemset pi耩dziesi徠ce brakowa這 tam miejsca ju na dwójce. Przez to skupia貫m na sobie optyk nie tylko 簑li spod sklepu, ale i policjantów z radarami.
Wredno嗆 tego zakapiora polega豉 na tym, 瞠 w pewnym sensie nie tolerowa nikogo oprócz mnie. Niektórzy koledzy, którym go czasami na chwil po篡cza貫m, wracali spoceni i zasapani jak po ulicznej bójce. Z rozszerzonymi 廝enicami. Zwykle po ich je寮zie mój silnik gra inaczej, straszniej. T逝k, wpada w jeszcze wi瘯sze grzechotanie, a biegi by造 twarde, nieczyste. To 鈍iadczy這 o ich nierównej walce, stoczonej na pok豉dzie z mechanik Ob貫go. O próbie sprostania stawianym przez surow og豉d GSXR750 wymaganiom.  

Wtedy czasem strach by這 podej嗆 do tak zziajanej bestii, bo sam jej nie rozpoznawa貫m. Ba貫m si, 瞠 w ko鎍u co sie urwie i przekr璚i. Zawsze jednak motocykl wytrzymywa drogowe lanie ludzi, którzy próbowali go ukara i z czasem si uspokaja. Praca tamtego „olejaka” wyg豉dza豉 si, a skrzyni 豉godnia豉. Z czasem znów stawa si swój. Do nast瘼nego razu.
Bo nawet ja w drodze po tusz do drukarki stawa貫m si wyj皻ym spod prawa. Wbrew sobie. Zawsze za g這郾o, zawsze za szybko. A by造 to czasy, kiedy cz這wiek nie móg jeszcze wiedzie tego, 瞠 plamy oleju na asfalcie s niewidoczne pod s這鎍e, a 郵epe zakr皻y pe軟e równie niewidocznych od razu niespodzianek. 
Kiedy kolega od gsx600f, a teraz gsxr750 k9, miejscowy mistrz jednego ko豉, a obecnie szybki na torze Masaj, którego zabra貫m „na nocnik”, poprosi mnie o przerw w drodze.
Powodem by ból stóp nie do wytrzymania od wibracji rozbebeszonego t逝mika podczas szybkiej jazdy na autostradzie. Nigdy wcze郾iej nie przysz這by mi do g這wy, 瞠 kogo, a zw豉szcza jego mo瞠 zm璚zy wibracja motocykla ju po 20 kilometrach jazdy.
Od jakiego czasu przeczuwa貫m, 瞠 powinienem sprzeda ten motocykl. Bo pozna貫m ju przysz陰 穎n.
Po dwóch latach i dwóch zimach motocykla ze mn, przyjecha這 ich trzech. M這dzi entuzja軼i dresów w czerwonym Golfie „dwójce” 1,6 litra, z Krakowa. 圭iszyli bas, kiedy zobaczyli mnie jak prosto z biura w koszuli, krawacie i czarnych kadilakach z bia造mi skarpetkami wpad貫m przed dom, zaskoczony ich nag陰 wizyt w odpowiedzi na og這szenie.
Mog貫m przez to wygl康a na tyle powa積ie, 瞠 stan瘭i w rz璠zie, boj帷 si o cokolwiek zapyta, ale kozakuj帷 z lekka pomi璠zy sob. Obok rozgrzewa si motocykl. Z豉 lampka zgas豉, b造szcza豉 dobra. T逝mik gdera, silnik grzechota. Rama 鈍ieci豉 si w jesiennym s這鎍u. Chmury z wydechu tak jak nigdy wcze郾iej, tamten motocykl wci捫 nie puszcza. Mo瞠 czasem podczas jazdy i pod 鈍iat這 na czarno troszeczk, ale tylko wtedy gdy szed na bogato – pod odci璚ie, kiedy jecha kolega, a ja by貫m za nim i patrzy貫m z trosk.
Patrzyli. Mieli zahipnotyzowane spojrzenia. Najbardziej odwa積y przyzna si, 瞠 jecha raz na Jawie 350 Twin Sport. I z豉ma palca. 

Teraz chcia豚y mie Suzuki gsx750r. Dostrzeg貫m potencja, zaproponowa貫m mu przeja盥磬 za sterem, odmówi. Wola siedzie jako pasa瞠r i podziwia widoki.
Nie ma sprawy, siadaj bracie.
Droga migota豉 dziesi徠kami drzew po obu stronach. Krawat s逝瘺owy niegrzecznie szamota si z porywistym wiatrem. Przeci庵 wpada w jeden z pierwszych, dynammicznych uk豉dów zasilania, pod sklepienie owiewki i a pod skór kostek w skarpetkach. Kadilak lewy, w którym b造szcza貫m u klienta, teraz przepina szybko bieg, mia tward podeszw. Ju na Aprilii dowiedzia貫m si o takich butach troch wi璚ej.
Precyzyjniej od adidasów ustala造 zmian prze這瞠. Dlatego samochody znika造, a moc pod jeszcze wi瘯szym naciskiem nadgarstka wydobywa豉 si z czterocylindrowego, wy軼igowego pieca, wyj帷 w軼iekle od strony t逝mika. Prawie niewyczerpywalnie. 

W豉郾ie targa造 si szwy dresu podziwiaj帷ego widoki.

- Ile by這? – zapyta zsiadaj帷 z maszyny ju przy kolegach, gdy poziom ha豉su po wy陰czeniu silnika pozwoli na konwersacj.
- 210 – odpowiedzia貫m pó貪瑿kiem przy豉puj帷 si na tym, z jak czu這軼i gasz po raz ostatni mój pierwszy motocykl.
Salwa 鄉iechu. Popatrzy貫m po sobie, czy koszula jest ca豉. Ale nie 鄉iali si ze mnie. Ale z rozerwanego zamka w dresowej bluzie jedynego odwa積ego.

- Ile? – zapyta raz jeszcze bo nie zrozumia odpowiedzi pod kaskiem
- 210.
Rozszerzone 廝enice w odpowiedzi. Szok. Brak koordynacji ruchowej. Wilcze pragnienie mocy.
- Bior.
Kask Tiger i rozpruty, czerwony dres na Suzuki po autostradzie A4 do Krakowa. W listopadowy wieczór. Zadowolony oddzwoni, tak jak go o to wcze郾iej prosi貫m. Mówi, 瞠 jecha trzymaj帷 r瘯 bez r瘯awiczki za 180 na godzin. Odwa積y.

Po kilku miesi帷ach na zdj璚iach podes豉nych przez jednego kole磬 zobaczy貫m moje dawne Suzuki wystawione na sprzeda na cz窷ci, jako kompletnie zgruzowany sprz皻. Ocala mój ci篹arek kierownicy i z豉mana wskazówka na roztrzaskanym zegarze. Stercz帷a linka sprz璕豉 za ca貫 100 z這tych. Reszta sa豉ta. Aluminiowa rama p瘯ni皻a na pó. Zadzwoni貫m od razu, prze篡. Wymuszenie przez samochód.
- Jako pierwsze sprzeda貫m ga幡iki. W nich co by這, 瞠 to tak chodzi這. Obje盥瘸貫m jak chcia貫m nawet CBR 900! – rzuci na po瞠gnanie.
Po latach gapi貫m si zbyt d逝go na bia這-niebieskie gsx750r na wystawie sklepowej we Wroc豉wiu. Zaniepokojona obs逝ga zapyta豉 w czym mo瞠 mi pomóc.

Pozwolili zrobi zdj璚ie.
Potem odnalaz貫m Ob貫go II. Ale jak wiecie to ju zupe軟ie inna historia.
 
Komentarze : 2
2020-12-02 18:58:44 jazda na kuli

te my郵 czaesm o swoich by造ch motocyklach. przegl康aj帷 skrzynk mailow natrafi貫m na adres grzegorza, kt鏎y w 2016 odkupi Laluni. napisa貫m. odpisa prawie natychmiast. 瞠 motor super si sprawuje i 瞠 nie sprzedaje bo spe軟ia wszystkie jego wymagania. ciekawe. aha, m闚i jeszcze, 瞠 mia drug gleb, delikatn i tylko kierownica si skrzywi豉 i klamki chyba wymieni, oraz ci篹arki te.
pozdrowionka

2020-12-02 11:05:34 jazda na kuli

ale dobry tekst. zacz掖em czyta jednym okiem, ale szkoda na chybcika i trza zostawi sobie ca這嗆 na wiecz鏎! pozdrowionka

  • Dodaj komentarz